Meer respect voor het lustobject

De Utrechtse activist Mattino initieert vanaf vrijdag 9 juli een campagne om respect te vragen voor het lustobject. Wanneer niet snel actie wordt ondernomen, dreigt deze vroeger zo gewaardeerde verschijning, volledig uit het straatbeeld te verdwijnen. 

 

Mattino: “ik wil de maatschappij inclusiever maken en daarbij horen ook de lustobjecten. Het is wrang om te zien dat mensen die geboren zijn om zich tot lustobject te ontwikkelen, nog maar moeilijk uit de kast durven te komen. Bovendien is het zo dat van oudsher wordt gedacht dat alleen vrouwen een lustobject kunnen zijn. Dat is logisch omdat het een kwaliteit is waar zij zich van nature meer bij thuis voelen, maar ook mannen moeten deze kans krijgen!” 

 

Uit onderzoek van de Universiteit van Utrecht blijkt dat er niet alleen steeds minder lustobjecten te zien zijn, ook de kennis over het lustobject gaat zienderogen achteruit. Het gros van de bevolking heeft geen idee meer welke moeite deze bijzondere mensen zich moeten getroosten om het straatbeeld te verfraaien. 

Het onderzoek laat zien dat gebrek aan waardering voor de buitenkant als een epidemie door het land gaat. Vaak wordt ten onrechte gedacht dat de aantrekkelijkheid een lustobject komt aanwaaien. Maar behalve een minimale aangeboren fysieke aantrekkingskracht, is het voor een lustobject toch vooral ook een kwestie van veel experimenteren, hoge kosten en uithoudingsvermogen. Uit het onderzoek blijkt een lustobject gemiddeld 42 minuten eerder opstaat dan de gemiddelde Nederlander. Deze tijd wordt gebruikt om de lustopwekkende lichaamsdelen te accentueren door het gebruik van de juiste kleding en/of make up. 

 

Mattino: “Als je zo’n onderzoek leest, dan is het des te vreemder dat lustobjecten momenteel zo ondergewaardeerd zijn. Ik roep daarom alle Nederlanders op om deel te nemen aan de campagne ‘respect voor m’n lustobject’ die vrijdag 9 juli begint. Iedereen kent wel een labiel lustobject dat wat morele ondersteuning kan gebruiken. Wij bieden daarvoor campagnematerialen als t-shirts, buttons, mondkapjes en een campagnelied. Door deze materialen zichtbaar te dragen en het lied met volle borst mee te zingen, kun jij eraan bijdragen dat jouw lustobject zich weer gewaardeerd en gezien voelt.”

Lustobject cover